کولر گازی

اسپیلت یا همان کولرگازی چیست؟

     اسپلیت یا همان کولر گازی به دو نوع (اینورتر دار و بدون اینورتر) تقسیم می­شود. اینورتر درواقع به نوع موتور کولر گازی مربوط است. به عبارت ساده­تر یک موتور صفر (کاملا خاموش) و یک (کاملا روشن) وجود دارد، و هیچ حالت دیگری وجود ندارد، یعنی با یکسان شدن دمای محیط با دمای تنظیم شده، کمپرسور خاموش می­گردد؛ این نوع موتورهای دور ثابت در کولر گازی­های بدون اینورتر به کار می­رود.

     اما کولرگازی ­های اینورتردار دور موتورشان متغیر است یعنی با یکسان شدن دمای محیط با دمای تنظیم شده کمپرسور خاموش نمی­شود بلکه دور موتور (گشتاور) به تناسب دمای محیط کاهش می­یابد و به اصلاح در حالت استند بای قرار می­گیرد. به همین دلیل چون برخلاف کولرگازی های بدون اینورتر، ناگهان خاموش نمی­شوند لذا فشار زیادی به موتور وارد نشده و دچار استهلاک کمتری شده و عمر بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این، کولر گازی های اینورتر هم آلودگی صوتی و هم مصرف انرژی کمتری ­دارند. ضمنا بلافاصله محیط را سرد و خنک می­کنند. بنابراین با صرف هزینه بیشتر متوجه خواهید شد که در دراز مدت اقتصادی و مقرون به صرفه انتخاب کرده­اید.

      از دیگر مزیت­های این نوع کولرگازی­ها می توان به کاهش انرژی مصرفی و هزینه برق، تغییر سرعت موتور خودکار و حفاظت موتور در برابر فشار هنگام استارت و سرعت سرمایش و گرمایش بیشتر، یکنواخت بودن دما اشاره نمود.

     به عنوان مثال فرض کنید شما در اتاقی با دمای  45 درجه کولر گازی اینورتر با دور 1800 را روشن کرده اید، بعد از گذشت یکساعت دما به 30 درجه رسیده، کمپرسور به صورت خودکار دور را به 1000 کاهش می­دهد و این کار تا خاموش نشدن دستگاه ادامه می­یابد. اما در کولر گازی­های بدون اینورتر چون متوالی روشن و خاموش می‌شود به موتور فشار وارد شده و دستگاه برق زیادی در روشن شدن اولیه مصرف می‌کند.

     البته از آن جایی که هر تکنولوژی در کنار مزایایش، معایبی هم دارد لازم به ذکر است که درصورت خرابی کولرگازی­های اینورتر دار، تعمیرات آنها پیچیده تر و نیاز به سرویس کار حرفه­ای دارد.

   انواع کولرگازی اینورتردار و معمولی 

   کولرگازی­ها با توجه به نوع عملکرد و سلیقه افراد و محیط انواع مختلفی دارند که می­توان به کولرگازی­های دیواری، ایستاده، پنجره­ای، سقفی زمینی، پرتابل، داکت، مولتی (یک یونیت خارجی به همراه چند یونیت داخلی) اشاره نمود.

      شیوه عملکرد کولرهای گازی

     اساس کار کولرگازی شبیه یخچال های خانگی بر پایه سیکل تبرید است  که گاز مصرفی آن از دو نوع گاز    R22  (سازگاری با محیط) و  R410  (بازدهی بالا)  است لذا آسیب کمتری به محیط زیست می­رساند.

کولرهای گازی از پنج قسمت (کمپرسور، فن، شبکه کندانسور، شبکه اواپراتور و گاز مبرد) تشکیل شده است. با به گردش درآمدن هوا در سیم پیچ های اواپراتور، هوا خنک گشته و به وسیله دریچه هوا سرتاسر محیط را خنک میکند. تصفیه هوا از آلودگ یو گردوغبار نیز از طریق فیلترها (یکبار مصرف یا دائمی) انجام می­شود. حالت گرمایشی نیز شبیه همان شیوه عمل می­کند بعلاوه تغییرات جزیی به این معنا که در زمستان هوای گرم و در تابستان هوای خنک استخراج می­کند.

       نحوه تشخیص کولر گازی اینورتر اصلی از تقلبی

      جهت مصونیت از به دام افتادان کلاهبردان فروش کولر گازی تقلبی به موارد ذیل اشاره می­شود:

  • ارزیابی داده­ها بر روی برچسب الکترونیکی اطلاعات فنی کولرگازی.
  • چک کردن وجود یا عدم وجود خازن در برد اینورتر، زیرا در کولرهای گازی اینورتر اصلا خازن تعبیه نشده است.
  • 3.     95% کولرگازی اینورتر از گاز R410a اما در کولرگازی های معمولی (بدون اینورتر) از گاز R22  استفاده می­شود که از طریق برچسب فنی قابل مشاهده است. 
  • تعبیه برد غالبا بزرگ برای کنترل فرمان­های کمپرسور در کولرگازی­های اینورتر در حالی­که کولرگازی­های معمولی اصلا برد ندارند.
  • تغییر دائمی و متوالی (صعودی و نزولی) آمپرمتر در کولرهای اینورتر هنگام اتصال آمپرمتر کلمپ به دستگاه و ثابت ماندن روی یک عدد خاص در کولرگازی­های معمولی.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *