کولر گازی

دلایل اصلی یخ زدگی کولر گازی در تابستان یا زمستان

علل یخ زدگی کولرگازی و اسپلیت

عملکرد کولرگازی ممکن است در اثر استفاده مداوم با مشکلاتی مواجه شود؛ برای تعمیر کولرگازی باید با ساختار و امکانات و توانمندی­هایش آشنایی داشت. لذا اکیدا توصیه می­شود از مراکز تعمیراتی معتبر کمک بگیرید.

اگرچه در کلاس آموزش نصب کولر گازی در مبحث آموزش تعمیرات کولر گازی بطور کامل به این موارد پرداخته می شود و بصورت عملی به کاراموزان آموزش داده می شود. به هرحال آشنایی با دلایل یخ زدگی کولر گازی می­تواند راهنمای خوبی برای رفع مشکل یخ زدن کولر خانه باشد. البته این یخ زدگی بیشتر در ناحیه اتصالات و لوله های کولر گازی قابل مشاهده است.

برای پی بردن به علل یخ زدگی کولر باید موارد ذیل را چک کرد:

 اگر با صحنه های یخ زدگی کولر گازی پنجره ای مواجه شدید ، نگران نباشید و علت این یخ زدگی را در نکات زیر بررسی کنید:

  1. رعایت استانداردهای نصب کولر گازی: باید فاصله مناسبی با دیوارها و موانع داشته باشد و در فضاهای بسته نصب نگردد، ضمن اینکه در معرض نور خورشید قرار نگرفته باشد.
  • ازبین بردن برفک کولر گازی: هر چند روز یکبار شارژ گازی کولر را چک کنید. اگر کم بود آنرا افزایش دهید. شیر چهارطرفه کولر گازی را نیز بررسی نمایید. درصورت مشاهده مشکل، شیر چهار طرفه را تعویض کنید. اما اگر بلافاصله بعد از روشن کردن کولر شما دچار یخ زدگی می شود نشت گاز را بررسی و اصلاح کنید.
  • کم بودن شارژ گاز: از مهمترین دلایل یخ زدگی عدم وجود گاز کافی (مبرد) در کولر گازی است. دربعضی مواقع کولر گازی دچار نشتی گاز و گاز آن به مرور زمان کم می­شود یا با جابجایی دستگاه به هر دلیلی گاز آن خارج شده باشد؛ لذا کمبود گاز مبرد باعث ایجاد مشکل در سیکل تبرید کولر گازی شده و خود باعث یخ زدگی لوله­­ها و یا قسمت­های پنل داخلی خواهد شد. برای رفع این مشکل کافی است شارژ گاز دستگاه را چک کنید اگر کویل‌های پنل داخلی کولر گازی (رادیاتور داخلی) فقط در یک نقطه‌ی خاصی مانند ابتدای اواپراتور یخ می‌زند، ممکن است گاز (مبرد) کم شده باشد بنابراین باید کولر خود را توسط کپسول گاز و دستگاه گیج یا مانومتر شارژ گاز کنید. اما اگر گاز در کولر گازی کم شده حتما نشتی وجود دارد این یک مشکل جدی است باید قبل از شارژ گاز مجدد توسط یک تعمیرکار حرفه ای‌کولر گازی نشتی پیدا شود.
  • گرفتگی در لوله­های گردش گاز: اگر قسمت­هایی از کولرگازی مثل لوله مویی یا شیربرقی یا لوله های ارتباطی کولر دچار گرفتگی شوند این امر احتمال یخ زدگی کولر را بسیار بالا می­برد. یعنی کیپ شدن جزئی در مسیر گردش گاز نیز می‌تواند فشار گاز (مبرد) را پایین بیاورد و عملکرد کولر گازی را دچار اختلال نماید. برای رفع این مشکل باید گاز کولر گازی خالی شود و مدار داخلی گردش گاز توسط یک تعمیرکار کولر گازی شسستشو داده شده و مجدد شارژ گاز شود. لازم است همیشه این نکته را در نظر داشته باشیم، هر چیزی که باعث ایجاد اشکل و اختلال در عملکرد سیکل تبرید کولر گازی شود ممکن است باعث یخ زدگی لوله کولر شود.
  • کثیفی فیلتر­های کولر گازی: کثیفی فیلتر­های کولر گازی باعث شود که فن (پنکه) موجود در یونیت داخلی کولر (فن داخلی اواپراتور کولر) نتواند هوای سرد را به سهولت از روی کویل های داخلی اواپراتور تماس داده و تخلیه کند لذا در عملکرد تبرید کولر خلل وارد شده و همین امر سبب یخ زدگی لوله کولر خواهد شد. حتی اگر فیلتر هوا با گرد و غبار گرفته شود، سبب کاهش جریان هوا در کویل‌های اواپراتور و به تبع آن خیلی سرد شدن آن شده درنتیجه هوای مرطوب اتاق روی کویل‌ها باعث تجمع برفک در کویل‌ها شده و خود همین برفک­ها جریان هوا را بیشتر مسدود کرده و بالاخره، کل پنل داخلی (اواپراتور) به طور کامل برفک و یخ خواهد زد و جریان هوا به صورت کامل قطع خواهد شد. بنابراین برای استفاده بهینه از کولر گازی حتما باید فیلترهای آن را بطور مرتب تمیز کرد یا در غیرانی­صورت هرچند وقت یکبار فیلترها را تعویض نمود.
  • خرابی فن اپراتور (فن بلوور): به دلیل شباهت عملکرد کولرگازی با یخچال، درواقع کمپرسور گاز مبرد را بین کنداسور و کویل اواپراتور به گردش می‌آورد و گاز مبرد با تماس با کویل های سرد اواپراتور، به هوای سرد تبدیل شده و سپس به محیط اتاق بازگشت داده شوند. لذا این چرخه باعث خنک‌سازی می‌شود. برای اینکه کویل‌های اواپراتور بتوانند به صورت بهینه گرمای محیط را بگیرند، هوای اتاق توسط فن اپراتور روی آنها دمیده می‌شود. ولی اگر این فن اپراتور به هر دلیلی دچار خرابی شود کارکرد کولر مختل شده و باعث یخ زدگی کولر می­گردد.

استفاده از اسپلیت در هوای نسبتا سرد: اگر کمپرسور کولر بصورت مداوم و یکسره و با یک فشار کار کند منجر به یخ زدگی کولر گازی می­شود. لذا  بهتر است در شرایط جوی نسبتا سرد از حالت فن کولرگازی استفاده کنید، زیرا استفاده بیش از حد از حالت سرمایش یخ زدن سیکل و لوله ها را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این اگر هوای بیرون سرد است نباید کولر در حالت خنک سازی باشد تا از یخ زدگی جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *